Effectievere verkoop met goede SEO

  30 mei 2016

Inbound SEO

Herkent u dit bij uw verkoop? Het maken van afspraken met potentiële klanten gaat steeds moeizamer. Die hebben simpelweg weinig trek om voor een eerste contact al veel tijd kwijt te zijn met het aanhoren van wat jij ze wilt verkopen. Als een klant ergens behoefte aan heeft, gaat hij zelf wel zoeken. Oók in B2B! Het grootste deel van de oriëntatie en vergelijkingen doet hij zelf al online. Daar heeft uw klant geen verkoper meer bij nodig.

Het is daarom zaak dat je met je bedrijf online aanwezig bent. Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft natuurlijk al een keurige website als visitekaartje. Maar daarmee ben je er nog lang niet. Om iemand die website te laten vinden zul je ook moeite moeten doen. Alleen in Nederland al zijn er meer dan twee miljoen websites. Wereldwijd staat de teller zelfs al op ruim 1 miljard! En dat aantal groeit nog steeds in een razend tempo. Ook staan er nog eens verschrikkelijk veel media tot ieders beschikking die allemaal aandacht opeisen! Een mooi overzicht van wat er in 60 seconden op het internet gebeurt vond ik bij Smartinsights.com. Echt heel indrukwekkend!

Maar hoe wordt jouw bedrijf nou nog door de juiste doelgroep gevonden tussen al dat andere digitale geweld?

SEO internet 60 sec

Inbound marketing en SEO

Met Inbound Marketing “verdien” je kort gezegd de aandacht van je doelgroep. Dit doe je door je kennis te delen in verschillende, aantrekkelijke vormen van content. Je laat daarmee zien dat je de klant begrijpt. Je bent relevant omdat je ze helpt bij het identificeren van hun probleem en het  bieden van oplossingen. Hiermee creëer je vertrouwen en kom je bij de juiste lead aan tafel.

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is dan wel essentieel. Als je SEO op orde is, word je immers beter gevonden! Hieronder heb ik in het kort een aantal belangrijkste onderdelen van SEO voor je op een rijtje gezet:

Content van de webpagina’s

  • Gebruik de juiste zoekwoorden binnen de structuur van de website (URL, H1, H2, keyword dichtheid, meta data, tags, etc.). Voer vooraf een gedegen zoekwoorden onderzoek uit.
  • De content op je webpagina’s moet van hoge kwaliteit te zijn. Het stelt de gebruiker centraal en geeft antwoord op zijn (zoek)vragen.
  • Rich Content (oftewel filmpjes, foto’s, etc.) voegt extra waarde toe.
  • De metadata moet op orde zijn (dus bv fotonamen zijn gerelateerd aan het onderwerp op de pagina.
  • Actualiteit. Zorg dat je pagina’s regelmatig worden aangevuld of ververst. Reageer ook zeker actief op reacties die worden geplaatst door bezoekers.

Techniek van je website

  • De laadtijd van de pagina mag niet te lang zijn (zéker niet voor mobiel)
  • Zorg voor een heldere URL-structuur en gebruik ook interne links tussen de pagina’s.
  • Is je website ook mobielvriendelijk?
  • Aanwezigheid van een veiligheidscertificaat (https://…)

Links naar je pagina’s

  • Zorg voor kwalitatieve, linkwaardige content op je pagina’s!
  • Beter kwaliteit dan kwantiteit!
  • Dus het liefste links vanaf gerespecteerde sites (hoge autoriteit)
  • Dus ook het liefste van websites die sterk raken aan het onderwerp waarnaar wordt gelinkt.
  • Vanaf pagina’s die sterk raken aan het onderwerp waarnaar wordt gelinkt
  • Met een goede ankertekst die vertelt over het onderwerp waarnaar wordt gelinkt (dus geen klik hier maar bijvoorbeeld blog SEO Ekimo)
  • Zorg voor een variëteit aan bronnen (nieuwsmedia, social media profielen, bloggers, netwerken, branche-/ onderwerp specifieke websites, etc.)

Social Media

  • Google kijkt steeds meer naar pagina’s die vaak gedeeld of geliked worden. Veel content van verschillende pagina’s verspreiden geeft gebruikers de mogelijkheid nieuwe content te ontdekken. Dus hoe relevanter, actueler en interessanter de content, hoe beter verspreid en gedeeld en hoe meer waarde.
  • Pagina’s waar discussies en reacties uitgewisseld worden over een specifiek onderwerp (of beter: op een specifiek zoekwoord) verhogen de sociale waarde.

Gebruikers

  • Bouncepercentage (oftewel: hoeveel bezoekers haken direct weer af na het bezoeken van je eerste landingspagina)
  • Doorklikratio (dus op hoeveel pagina’s wordt er doorgeklikt door een bezoeker)
  • Verblijftijd op de pagina’s of website

En omdat de concurrentie niet stilzit, Google doorontwikkelt, maar ook jouw klant niet stilzit, is het zaak om alle facetten van je zoekmachine optimalisatie regelmatig tegen het licht te houden en aan te blijven scherpen.

Goede SEO is een vak
Nu hoor ik de goeroes denken: “Ed, dit is wel een erg beknopt lijstje. Je bent echt nog zaken vergeten”. Dat klopt. SEO is zo’n uitgebreid vakgebied geworden, dat je het echt allemaal op de voet moet volgen om helemaal bij te blijven. Daarom schakel ik bij een project graag die specialist in die het naadje van de kous weet over een specifiek facet binnen Inbound Marketing, zoals SEO. Een goede Inbound Marketing strategie blijft altijd noodzakelijk om de SEO op af te kunnen stemmen.

Het mooie van een goede vindbaarheid is dat de leads die je hiermee genereert jou gevonden hebben. Je bent relevant voor ze en ze weten wat je te bieden hebt. Dat betekent dat je verkoop ook sneller to the point kan komen! Kortom: een goede SEO binnen je Inbound Marketing strategie zorgt voor effectievere verkoop!