Wat is Inbound Marketing?

Het koopgedrag van klanten is veranderd. Mensen zijn immuun aan het worden voor reclame. Omdat informatie door het internet steeds transparanter wordt, worden opgepoetste verkooppraatjes niet meer geloofd.

Inbound Marketing is een strategie die ervoor zorgt dat je gevonden wordt door relevante en waardevolle content online te delen. Klanten willen met jou in contact komen omdat je zo waarde voor ze toe kan voegen bij de vragen en uitdagingen die ze hebben.

Klanten zijn op zoek naar authenticiteit. Eenheidsworst kunnen ze overal krijgen. Vertel daarom jullie verhaal! Waarom doen jullie de dingen zoals je die doet? Dat maakt jullie uniek. Door de klant echt centraal te stellen en ze te helpen met jouw content, gaan ze jou als autoriteit beschouwen. Hiermee maak jij het onderscheid en ga je klanten aan je binden. Met Inbound Marketing verdien je de aandacht van je klant.

Inbound vs Outbound

Inbound Marketing staat tegenover traditionele Outbound Marketing. Met Outbound Marketing koop je aandacht. Maar mensen staan er echter steeds minder voor open om gestoord te worden door advertenties, banners, spam e-mail, reclames, cold-calls of tijdrovende verkoopgesprekken. De klant heeft zich online allang verdiept in mogelijke oplossingen en heeft ze waarschijnlijk ook al vergeleken voordat hij met je aan tafel wil.

De klant is in controle. Niet jij.
Dus help de klant bij zijn zoektocht naar antwoorden en stop met verkopen!

Word vindbaar door content waar klanten van houden!

  • 50-70% van het B2B aankoopproces gebeurt online, voordat men openstaat voor een ontmoeting met een leverancier!
  • 93% van al het internet verkeer komt via zoekmachines.
  • Google heeft in Nederland een marktaandeel van ca. 90%. 
  • 70% klikt alleen op de organische zoekresultaten.

Doordat bijvoorbeeld blogs altijd zichtbaar blijven op internet, behouden ze hun SEO waarde. Hoe langer aanwezig, hoe meer gedeeld en hoe beter vindbaar.

Inbound marketing is een proces. Geen campagne. De effecten zijn blijvend van aard. Daarom kan je Inbound Marketing beschouwen als investering en niet als kosten. Inbound Marketing is gemiddeld genomen zelfs 60% goedkoper dan Outbound Marketing!

Wat bereik je als B2B bedrijf met Inbound Marketing:

  • Groter (organisch) bereik in zoekmachines bij de juiste doelgroep
  • Kwaliteit leads is hoger, waardoor hogere conversie
  • Verhoogde zichtbaarheid
  • Meer gratis bezoekers
  • Lagere kosten per lead
  • Geen marketingtrucs, maar authenticiteit, waardoor positief imago en hogere klantloyaliteit
  • Hele organisatie doet mee; hogere betrokkenheid (iedereen is marketing)

Hoe werkt Inbound Marketing?

Eerst wil je vaststellen wie nou eigenlijk je ideale klant is. Daarom onderzoek en beschrijf je hem. Je wilt weten voor welke uitdagingen hij staat en welke antwoorden hij zoekt. Waar is hij te vinden (on/offline). Hoe beslist hij. Waar haalt hij zijn informatie.
Pas als je dat weet, kun je content gaan maken die deze personen gaan waarderen. Je wilt immers niet zomaar bezoekers aantrekken, maar de juiste bezoekers! Je wilt die mensen voor wie jij echt iets kan betekenen en die dus de meeste kans hebben tevreden klanten te worden!
De content die je deelt is vooral probleembeschrijvend. Je wilt herkenning bij de klant oproepen van zijn probleem of uitdaging.
Wanneer je bezoekers hebt gegenereerd, kun je langzaamaan contactgegevens gaan verzamelen. Dit doe je weer door relevante content beschikbaar te stellen, waarvoor men bereid is een naam of mailadres achter te laten. Je bouwt de relatie verder op door interessante en oplossingsgerichte content met hen te blijven delen. Men moet gaan zien welke oplossingsrichtingen er mogelijk zijn en welke factoren van invloed kunnen zijn op zijn keuzes.
Pas in deze fase ga je inhoudelijk over jouw specifieke producten en diensten praten. En wat die specifiek voor jouw klant zouden kunnen betekenen. Vanuit de salesfunnel bekeken, zou dit de fase zijn waar logischerwijs ook verkoop betrokken gaat worden.
De content die je deelt in deze fase is branded.
Omdat een klant een keer wat heeft afgenomen bij je, wil je niet zeggen dat het stopt. Integendeel! Je wilt dat hij klant blijft. Mogelijk zou je deze klant nog meer kunnen verkopen, maar ook verkoopt een tevreden klant uw bedrijf beter dan uw beste verkoper! Inspireer en faciliteer daarom uw klanten weer met de juiste content of events. Zorg dat uw CRM op orde is en dat klanten op waarde worden geschat door verkoop (relatiebeheer). 

Nieuwsgierig geworden?

Neem contact op!