Heb jij je marketingplan voor 2018 al op orde?

Inbound marketing is helemaal hot in 2018 – ben jij er ook klaar voor?

We worden tegenwoordig overspoeld met reclameboodschappen. Elk bedrijf zoekt immers aandacht en stuurt zijn boodschappen via allerlei kanalen op ons af. Daardoor verandert ons gedrag, maar ook het gedrag van onze (potentiële) klanten. De traditionele manier van verkoop raakt meer en meer achterhaald. Klanten en prospects laten zich steeds minder beïnvloeden door reclame en op gladde verkooppraatjes reageren ze met wantrouwen. Wat ze wel willen is echte hulp bij de beantwoording van hun vragen. En authenticiteit, want eenheidsworst kunnen ze overal krijgen. De klant van nu wil weten met wie hij van doen heeft.

Inbound marketing speelt in op de klant van nu

Inbound marketing speelt in op de veranderingen in het gedrag van klanten. Het is een strategie die drijft op de nieuwe, digitale mogelijkheden. Door online relevante en waardevolle content te delen help je klanten en prospects om antwoorden te vinden op de vragen die ze hebben. Wat je daarvoor deelt, is je kennis. Die kun je onder andere delen via e-books, whitepapers, blogposts, nieuwsbrieven, infographics en video’s. Zo help je je huidige en toekomstige klanten kennis te maken met je bedrijf en een beeld te vormen van de oplossingsmogelijkheden die jij kan bieden. De “ouderwetse” verkoper maakt plaats voor iemand die zich daadwerkelijk verdiept in oplossingen voor zijn klant. En dat is precies wat die klant zoekt. Hij is immers al geïnformeerd voordat hij in contact met je wil komen. Op verkooppraatjes zit hij niet te wachten. Niet meer verkopen, maar helpen, dat is dus waar inbound marketing om draait. Door deze aanpak zien je klanten en prospects ook wat jou uniek maakt en gaan ze je gaandeweg als een autoriteit zien. Ze gaan over je praten, je naam noemen en je aanbevelen. Deze ‘verdiende aandacht‘ is een sterk fundament onder inbound marketing. Het is dus marketing die mensen op prijs stellen. Tijdens elke stap in de customer journey help je de klant vervolgens steeds een stapje verder en win je zijn vertrouwen. Het helpt klanten jou te vinden! Elk modern MKB-bedrijf, ook in B2B, kan inbound marketing daarom eigenlijk niet negeren.

Inbound marketing versus outbound marketing

Inbound marketing is een volledig andere benadering dan outbound marketing. Bij outbound marketing spam je mensen met ongevraagde berichten zoals advertenties, televisie- en radioreclames. Daarop zit eigenlijk nooit iemand te wachten. Het is altijd een ongevraagde boodschap op een verkeerd moment. Met inbound marketing pak je het anders aan. Op het moment waarop jouw publiek online aan het zoeken is naar antwoorden, geef je relevante informatie. Dat is het juiste moment en dat maakt jouw informatie al meteen relevant. Zonder dwingend, agressief of onaangenaam te zijn, speelt inbound marketing daarmee in op de klant van nu. En hoe beter jouw antwoorden zijn, hoe meer vertrouwen je (potentiële) klanten zullen hebben in jouw bedrijf en in de oplossing die jij te bieden hebt.

De pijlers van Inbound marketing

pijlers van inbound marketingInbound marketing is een aanpak met een belangrijke rol voor diverse onderdelen die in elkaar grijpen. Het zijn digitale middelen die je inzet, maar die je niet los van elkaar kunt zien. Om inbound marketing effectief in te zetten, is het belangrijk om al die digitale middelen op een strategische en samenhangende manier te gebruiken. Vanzelfsprekend moet je daarbij de juiste content aanbieden op de digitale kanalen waarop ook je klanten actief zijn. En omdat alles wat je digitaal doet ook meetbaar is, kun je de effecten van je inspanningen direct zichtbaar maken. Daardoor kun je voortdurend bijsturen om de resultaten van je inspanningen te optimaliseren. Bijgaande afbeelding visualiseert dat proces.

In een reeks blogartikelen gaan we inzoomen op alle onderdelen en op hun onderlinge samenhang. Zo wordt stap voor stap de essentie van inbound marketing duidelijk.

Maar begin bij het begin: wat is je verhaal?

De eerste belangrijke stap die je nu moet zetten is een antwoord vinden op de vragen:

  • Wie is nou eigenlijk mijn klant?
  • Welk probleem wil ik voor hem oplossen?
  • Waarom moet de klant juist bij mij zijn?

In het volgende blog gaan we hier verder op in.

Wil je misschien al meer informatie of eens vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem gerust contact op!