“Denk vanuit de klant en experimenteer” Een interview met Ment Kuiper

  17 oktober 2016

Ment Kuiper

Ment KuiperNa een geslaagde eerste editie van het marketingevent “Klanten vinden en klanten binden” in april dit jaar, organiseren Silvatica Marketing en Ekimo wederom een interessant seminar voor ondernemers, marketeers en andere geïnteresseerden. Onder de titel “Zakelijk meer succes met internet” zullen op 1 november een drietal sprekers volop inspiratie bieden over hoe je online en digitaal nou echt voor je organisatie kan laten werken.

Ment Kuiper (IDMK, Customer Talk, Beeckestijn Business School) is onze eerste spreker en ik stelde hem een aantal vragen.

Ment, introduceer jezelf eens voor de mensen die jou nog niet kennen.
“In het kort ben ik een combinatie van een bedrijfskundige en marketeer” begint Ment. “Wat mij erg interesseert en bezighoudt zijn alle veranderingen die in de wereld van marketing en ondernemen spelen. Er gebeurt momenteel zo verschrikkelijk veel! Hoe ga je daar nou in mee? Ik help bedrijven en organisaties om op een andere manier naar hun business te kijken. Ik geef ze dan handvatten voor concrete verandering, maar wel door dicht bij de praktijk en de mensen te blijven.”

Op 1 november ga je het hebben over “Digitale Transitie”. Wat bedoel je daar precies mee?
“We leven momenteel in de 21e eeuw, maar werken nog in bedrijven met 19e eeuwse structuren! Na de industriële revolutie zitten we nu midden in de E-revolutie” gaat Ment verder. “Ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel, dat we ze niet allemaal zien. De wereld speelt met ons! We houden ons vast aan bestaande processen, systemen en doctrines, terwijl die eigenlijk niet meer voldoen. We moeten dus veranderen; een transitie maken. Daarbij moeten we de klant écht centraal gaan stellen bij alles wat we doen. De vraag is alleen of je de klant altijd moet volgen. Hij kan niet altijd zelf de beste keuzes maken. Je zult hem daarbij moeten helpen. Dat is de spagaat waar je in terecht komt.” Ment haalt het voorbeeld van Nokia aan. “In de beginjaren van mobiele telefonie deed Nokia een onderzoek naar de behoefte van mobiele telefoons. Er bleek nauwelijks behoefte voor te zijn, want mensen hadden de vaste telefoon, piepers en telefooncellen. En kijk eens waar we nu staan…!”

Waarom zou ik, als MKB ondernemer, naar dit event moeten komen?
“Niemand kan zomaar alles omgooien. Dat begrijpt iedereen. Maar door de veranderingen heel klein te maken, veel uit te proberen en te experimenteren kun je kijken of er iets gebeurt. Van daaruit ga je weer verder. Hier zijn momenteel legio mogelijkheden voor” stelt Ment Kuiper. “Ik zal op 1 november een aantal aansprekende voorbeelden de revue laten passeren van bedrijven die hier succesvol mee aan de slag zijn gegaan. Ook geef ik de bezoekers een aantal concrete handvatten mee om anders naar hun business te kijken.”

Wat is je belangrijkste boodschap op 1 november?
“Begin gewoon! Blijf niet op je lauweren rusten, maar begin gewoon te experimenteren.” Maar alleen online is bij transitie niet heilig volgens Ment. “Tegenwoordig vinden we bijvoorbeeld papier weer fijn. Het vertegenwoordigt waarde en aandacht. Combineer daarom verschillende ontwikkelingen voor je bedrijf. Kijk goed om je heen en maak het allemaal niet te complex.”

Wat neem ik als bezoeker mee naar huis?
“Je krijgt drie concrete tips mee waar je morgen mee aan de slag kan!”

Ment Kuiper is spreker bij “Zakelijk meer succes met internet”.
Event voor (MKB) ondernemers, marketeers en andere geïnteresseerden
Datum: 1 november 2016
Locatie: Deprez Tilburg
Inloop met broodje vanaf 18.00u
Info en inschrijven via: Ondernemers Marketing Academy